Autor Wiadomość
Macias
PostWysłany:     Temat postu:

Jest jeszcze wiele ciekawych konstrukcji np. największy śmigłowiec świata Mi-26.

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/mi-26.htm
Łukasz S.
PostWysłany:     Temat postu:

Wyglada śmiesznie, ale który śmigłowiec potrafi unieść czołg.
Macias
PostWysłany:     Temat postu: [Śmigłowiec] CH-54 Tarhe

Prace nad latającym dźwigiem opartym na konstrukcji śmigłowca S-56, zostały rozpoczęte w styczniu 1958 roku. Cały napęd, przekładnie, wirnik nośny, a także wał i napęd śmigła ogonowego przejęte zostały wprost od S-56, znacznie znieniono jednak knstrukcję kadłuba.
Miał on postać prostej, prostokątnej belki, do której mocowano przekładnię, gondole silnikowe z podwoziem głównym, statecznik pionowy z dolną płetwą służącą do zamocowania podwozia tylnego oraz kabinę załogi w części przedniej. Ta ostatnia miała oszkloną część tylną, a fotel pilota wraz ze sterownicami mógł być obracany o 180 stopni (tyłem do kierunku lotu) dla ułatwienia prowadzenia prac dźwigowych. Śmigłowiec
S-60 - bo takie otrzymał oznaczenie - oblatano 25 marca 1958 r.
i poddano próbom, trwającym dwa lata. Maszyna dysponowała udźwigiem 6000 kg na haku pod belką nośną, dokładnie pod osią wirnika nośnego. Śmigłowiec badała US Navy, ale stwierdziła, że moc zespołu napędowego jest jednak za mała.

W tym czasie opracowano znacznie mocniejsze silniki turbinowe Pratt & Whitney T73-P-1 o mocy 4500 KM/3312 kW. Sikorsky przeprojektował
S-60 pod ich kątem, nazywając go S-64 Skycrane. Ponieważ silniki miały znacznie mniejszą średnicę, to zrezygnowano z gondol silnikowych
i (odkryte!) zamontowano wprost na grzbietowej części belki nośnej, przed przekładnią główną.
Dalej z tyłu zamocowano dwa ukośne (w dół) wysięgniki na golenie podwozia, a kółko ogonowe zastąpiono przednim, by umożliwić podjazd pod stojący śmigłowiec dużego samochodu ciężarowego od tyłu, pomiędzy podwozie główne. Śmigłowiec otrzymał również nowy sześciopłatowy wirnik nośny z łopatami o obrysie prostokątnym i wykonanymi z duralu.
Projektem zainteresowała sie armia amerykańska i w czerwcu 1963 r. zamówiono 6 prototypów śmigłowca.
Zadowolona z testów US Army zamówiła 54 seryjne CH-54A.
W 1968 r. Sikorsky otrzymał zamówienie na 2 prototypy wzmocnionej wersji CH-54B (S-64) o udźwigu 10 000-12 500 kg.
W latach 1971-72 na śmigłowcu CH-54B uzyskano 9 indywidualnych rekordów w obszarze udźwigu i prędkości wznoszenia. W jednym z lotów podniesiono rekordowy ładunek o masie 18 497 kg.
Od połowy lat 70. CH-54A/B były stopniowo przesówane do jednostek Gwardii Narodowej, bowiem w pierwszej linii zastąpiły je śmigłowce
CH-47B/C Chinook, o podobnym udźwigo "na haku", ale bardziej uniwersalne.
Ostatecznie maszyny wycofano za służby dopiero w 1993 r.

Zdjęcia Skycrane-a:





http://www.farfromglory.com/ch54_tarhe.htm

Zdjęcia S-56:



http://www.b-domke.de/AviationImages/PASM/8829.html

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group