Autor Wiadomość
Łukasz S.
PostWysłany:     Temat postu:

Takie wielkie, aż strach pomyśleć że to przez kilka lat stało na złomowisku, naszczęście znaleźli się ludzie którzy go przywrócili. Samolocik jest poprostu piękny.
Macias
PostWysłany:     Temat postu: [samolot] An-225 Mrija

Może nie dokońca wojskowy, ale nadzwyczaj interesujący.

An-225 Mrija (pl. "marzenie") to sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Powstał w oparciu o konstrukcję samolotu An-124 Rusłan. Zbudowano tylko jeden egzemplarz, drugi jest na ukończeniu.

Samolot zaprojektowano w celu przenoszenia orbitera Buran oraz części rakiety Energia. Z uwagi jednak na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. W chwili obecnej jedyny istniejący An-225 Mrija jest używany komercyjnie od 2001 przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków. Mimo, że jest to największy obecnie używany samolot, nie jest to największy pod względem wymiarów samolot w historii - tytuł ten wciąż przysługuje amerykańskiemu samolotowi Hughes H-4 Hercules (Świerkowa Gęś), który jednak wykonał tylko jeden lot o długości około 1 mili.

Mriję można było podziwiać w Polsce, gdy 16 września 2003 dostarczała elementy linii produkcyjnej dla fabryki zajmującej się obróbką płyt wiórowych, na lotnisko Ławica w Poznaniu.

Historia produkcji

Maszyna powstała w oparciu o samolot An-124 Rusłan poprzez przedłużenie jego kadłuba o 14,9 m i przeprojektowanie części ogonowej. Podwójne usterzenie ogonowe miało umożliwić loty z Buranem przyczepionym do grzbietu (przy pojedynczym statecznik pionowy znajdowałby się w aerodynamicznym "cieniu" promu i nie spełniałby swego zadania). Również skrzydła pochodzą z Rusłana, jedynie w części środkowej wstawiono nowy szerszy centropłat z dwoma dalszymi, identycznymi jak u An-124 silnikami, zwiększając rozpiętość o 15,1 m. Prototyp wykonał swój pierwszy lot 21 grudnia 1988. 22 marca 1988 podczas trzygodzinnego lotu na trasie ustanowił 106 rekordów świata. 16 czerwca 2004 odbył lot z Pragi do Taszkientu z największym komercyjnym ładunkiem o masie 247 ton. Zbudowano jeden kompletny latający egzemplarz, drugi nie wykończony znajduje się w zakładach Antonowa.

Konstrukcja

Jest to samolot o konstrukcji metalowej, półskorupowej, wykonanej z duraluminium o hermetyzowanej kabinie dla 23 osobowej załogi. Ładownia mieści do 250 000 kg, a załadunek może odbywać się tylko przez wrota przednie po uniesieniu nosa kadłuba. Na grzbiecie znajdują się dwa wysięgniki i węzły do mocowania ładunku zewnętrznego, oryginalnie przewidziane do mocowania Burana. Podwozie samolotu chowane do kadłuba, 32-kołowe, w układzie trójpodporowym: podwozie główne składa się dwóch zespołów po siedem dwukołowych goleni po obu stronach kadłuba, podwozie przednie z dwóch dwukołowych goleni.

Wymiary i osiągi

Wymiary:
Rozpiętość: 88,40 m
Długość: 84,00 m
Wysokość 18,10 m
Ładownia wewnętrzna: dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m
Powierzchnia nośna: 955 m2
Masa własna: ok. 300 000 kg
Masa użyteczna: ok. 300 000 kg
Masa całkowita: 600 000 kg
Silniki: 6 silników D-18T o ciągu 229,5 kN każdy

Osiągi:
Prędkość maksymalna: 850 km/h
Prędkość minimalna: 250 km/h
Prędkośc przelotowa: 800 km/h
Pułap: 10 000 m
Zasięg z pełnym ładunkiem: 4 500 km
Średnie zużycie paliwa: 18 ton na godzinę lotu

informacje pochodźą ze strony www.wikipedia.org







Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group